Stanovisko občanského sdružení FRYGATO - EKO a SOPKA v Karviné k dokumentaci nazvané "Hornická činnost ČMD, a. s. Dolu ČSM, o.z. v období 2003 - 2010"
Z předložené rozptylové studie vyplývá převládající jihozápadní směr větrů, což při měření znečišťujících látek zasahuje zejména oblast Karviné – Ráje. Proto požadujeme automatický imisní monitoring v oblasti starého Ráje na kopci ulice Polské. V případě překročení imisních hodnot provádět okamžité nápravné opatření k eliminaci zhoršeného stavu.
Nesouhlasíme s metodou vyhodnocování uvedené v rozptylové studii znečišťujících látek, která vychází jen z ročních průměrných hodnot.
Schází údaje o složení ukládaných hlušin, flotačních látek používaných při třídění uhlí (např. zvýšená radioaktivita, těžké kovy apod.)
Působení zdrojů znečistění – stálé, pravidelné, nahodilé apod.
Schází způsob zachycení emisí a jejich složení z odvětrávání dolů.
Schází opatření a eliminace vlivů škodlivin (prašnost, exhalace aut) při manipulaci s hlušinou na skládkách a následných rekultivacích, stejně jako při manipulacích a prašnosti na tzv. kalištích. Není vůbec pravdou, že s uhelnými kaly se manipuluje pouze v mokrém stavu!
Není stanovena povinnost trvalého skrápění těchto skládek hlušin, kališť, rekultivačních ploch a příjezdových komunikací, zabraňující úletů TZL do ovzduší v letním a suchém období a tím značnému zhoršování zdejšího životního prostředí.
Z veřejně známých informací víme, že je prováděno propojení sousedních Dolů Darkov a ČSM. Tím dojde ke změně odvětrávání důlních děl a případné změně koncentrací a rozložení dle větrné růžice emisního zatížení okolí. Na základě této skutečnosti po její realizaci a uvedení do provozu, proto požadujeme vypracování nové dokumentace EIA na tuto oblast vlivů.
Dokumentace EIA se vůbec nezabývá zdravotním stavem zdejšího obyvatelstva, který je jeden z nejhorších v České republice.V onemocnění rakoviny plic patří dokonce na první místo. Tento aspekt není vůbec v dokumentaci uveden a už vůbec pochopitelně řešen! Nejen rakovinotvorné onemocnění plic zdejších obyvatel, ale i nejvyšší počet onemocněních cévních a kardiovaskulárních se spolu se špatným životním prostředím, trvalému způsobu života lidí ve stresu z výše i dále uvedených důvodů, pak podepisují na nejnižší střední délce života obyvatel z České republiky!!!
-
V předložené studii hluku vychází závěry pouze z vypočteného modulu. Návrh doplnění studie reprezentativního měření v terénu je pouze jen v průběhu dne, schází měření hlukového zatížení v nočních hodinách. Domníváme se, že tato skutečnost by měla být uvedena v souhrnné dokumentaci EIA, tj. v závěru dalších podmínek EIA.
Při nahodilém kontrolním měření hlučnosti v nočních hodinách v oblasti Karviná – Ráj se prokázalo překračování povolených limitů emisí hlučnosti z odvětrávání sousedních dolů. Nejsou stanovena žádná technická nápravná opatření ke snižování hlučností ventilátorů z odvětrávaných dolů a to i přes skutečnost, že zdejší OHS jsou tato fakta dobře známa!
-
Na základě znaleckých posudků se neuvažuje s ukládáním hlušit do dolu. Hlušina se bude nadále ukládat na povrchu, což je příčinou devastace zemědělského půdního fondu, zvýšené prašnosti okolí a ohrožování zdravotního stavu zdejších obyvatel. Uvedený argument zvýšené ekonomické náročnosti těžby s použitím základy je dokladován stavem v SRN, kde stát těžbu černého uhlí dotuje dolům dle studie 150 DEM na vytěženou tunu.
V České republice tuto dotaci nesou pouze občané, kteří bydlí na území dobývacích prostorů a v jejich blízkosti a to svým majetkem a především svým zdravím. Ze studie VŠB - TU Ostrava “Posouzení možností použití základky na dolech OKR z hlediska omezování vlivů hornické činnosti na životní prostředí” (viz samostatná příloha č. 2) vyplývá skutečnost z tabulky č. 3 a tabulky č. 6, že do r. 1989 se používala v dolech OKR "nějaká základka", byť v omezené míře a po r. 1990 se zakládání porubů neprovádí vůbec. Z toho vyplývá "vřelý" vztah ČMD, a. s. k životnímu prostředí, zatím co v sousední SRN má zakládání porubů zvyšující tendenci. Tato skutečnost není uvedena v závěrečných podmínkách dokumentace EIA. Ve znaleckém posudku prof. Ing. Jindřicha Cigánka, CSc. se uvádí jako argument neprovádění základky zvýšené ekonomické nároky těžby a nedotování těžby černého uhlí státem, což by vedlo k růstu nezaměstnanosti na Karvinsku. Požadujeme, aby tato skutečnost byla řešena na nejvyšší úrovni vládních činitelů, a znovu opakujeme, že nehodláme nadále dotovat těžbu černého uhlí pouze zdejšími občany.
Problematika uváděné nezaměstnanosti je vysoce zavádějící a demagogická! Není zde uveden počet zahraničních pracovníků kterých je cca 2800 pracujících ve zdejších dolech! Toto číslo prakticky představuje všechny pracovníky spojené přímo s těžbou uhlí v jednotlivých porubech.
Je paradoxní tvrzení, že doly dávají zdejším lidem práci a pomáhají tak ke snížení zdejší nezaměstnanosti! Jsou to právě šachty, jejichž brány opouštějí potenciální kandidáti nezaměstnaných! Pracovníky, kteří v dolech pozbyli své zdraví, totiž nikdo nechce s omezenou zdravotní schopnosti zaměstnat a tak ve většině to jsou právě ti, kteří tvoří největší procento zdejších nezaměstnaných!
Ani touto problematikou se dokumentace EIA vůbec nezabývá a tudíž nehledá, nenavrhuje a nestanovuje podmínky další těžby!!!
-
K dokumentaci hodnocení vlivů na životní prostředí dle zákl. č. 244/1992 Sb. - str. 55. Výpočet předpokládaných poklesů a parametrů přetvoření terénu upravenou metodou polských autorů W. Budryka a St. Knotheho vykazují cca 100 m před vnějším teoretickým okrajem poklesové kotliny značně menší hodnoty poklesů až o 0,055 m, tj. 500% vůči skutečnosti ověřené přesným výškovým měřením. Proto si dovolujeme citovat jiné odborníky a jejich závěry. Knothe zanedbává vzdálené vlivy dobývání, s nimiž prof. Kochmanski počítá, s odůvodněním, že i vně poloměru oblasti hlavních vlivů dobývání mohou nastat značné pohyby a deformace při nepatrném poklesu. Teorie prof. Kochmanského dává zejména možnost přesnějších výpočtů poklesů a z toho plyne i částečných deformací ve vnější části poklesové kotliny, která je nejdůležitější zónou vlivu dobývání na poškození objektů a povrchu. Prof. Matouš uvádí k výsledkům pozorování pohybů povrchu, způsobených dolováním, že výsledky předběžného výpočtu vodorovných posunů zpravidla neodpovídají naměřeným hodnotám a bývají nejčastěji vyšší než vypočtené. Totéž se pak projevuje i na porovnání podélných deformací (protažení a stlačení). V závěru konstatuje, že dosavadní metody předběžného výpočtu vodorovných posunů nevyhovují. Proto je velmi neseriozní tvrzení, že výpočetní metoda autorů Budryka a Knotného přináší příznivé výsledky při srovnání skutečných a vypočtených hodnot přetvoření terénu, když se polohová měření běžné nikdy neprováděla a neprovádí!
str. 187, kapitola IX. Ochrana ekonomických a vlastnických zájmů v území zasaženém poklesy a vodorovnými posuny (jejichž změnami velikostí vzniká přetvoření terénu tj. naklonění a vodorovné poměrné přetvoření) je nedostatečně řešena báňskou legislativou, protože žádný závazný předpis dosud neuvádí postup k stanovení dosahu vlivů poddolování, nebereme-li v úvahu obecné mezné úhly vlivu podle Přílohy č. 1 vyhlášky ČBÚ č.415/1991 Sb.
Vzhledem k tomu, že takový závazný předpis není, dochází k poškozování občanů mající poškozené stavby na okraji poklesové kotliny, kde nelze skutečné vlivy poddolování prokázat výškovým a polohovým pozorováním, ale pouze podle dosud okleštěného dosahu vlivů daného “hranici dotčeného území”, která může podle současně používané metody Budryk - Knothe vykazovat menší hodnotu poklesu až o 100 % vůči skutečnosti. Za současného stavu u takto poškozených občanů, kterým nebyly uznány důlní škody, dochází k negativnímu ovlivňování jejich psychiky, že se nemohou domoci vymahatelnosti práva, aniž by se v otázce náhrady důlních škod museli obrátit na příslušný soud, což není levná záležitost;
V závěru se nepřihlíží k ekosociologickému průzkumu, že cca 50 % dotazovaných je názoru o špatném životním prostředí. Tento názor se nezohlednil do závěrů dokumentace k EIA a podmínek další těžby.
Závěr ke studii EIA se zabývá hnízděním ptactva a rozmnožovacími aktivitami obojživelníků, ale vůbec se nebere ohled na "drobnou" skutečnost, že v těžební oblasti také žijí lidé, kteří cca z 50 % nesouhlasí s další těžbou s dosavadními podmínkami a tím souvisejícího negativního dopadu na životní prostředí.
Požadujeme pověřit zodp. orgán, který bude kontrolovat a vyhodnocovat dodržování návrhů na opatření.
-
Po zpracovatelích mapových příloh č. 4,5 a 6 v měř. 1:10 000 tj. ČMD, a. s.,Důl ČSM,a.s. požadujeme:
doplnění údaje o velikosti poklesu izolinie u hranice dotčeného území;
zakreslení nulové izolinie poklesu tj. teoretického okraje poklesové kotliny stanoveného od vertikálního průmětu hrany plánovaných porubů k odtěžení do r. 2010 a s výhledem do vydobytí do vzdálenosti dané výpočtem z mezných úhlů vlivu µp = 55 a µk = 65° podle Přílohy č. 1 vyhlášky ČBÚ č. 415/1991 Sb.;
zakreslení severní a východní hranice dosahu V. skupiny stavenišť dle ČSN 730039 včetně parametrů vodorovného poměrného přetvoření terénu. Pokud tyto požadavky nebudou akceptovány, budeme to považovat za utajování vlivů hornické činnosti před veřejností.
-
Požadujeme důsledné řešení závěrů z ekosociologického průzkumu v dobývacím prostoru ČMD, a. s., Dolu ČSM, o. z. uvedených pod č. 3.2. na str. 62, 63. Rovněž by se měly dořešit vlastnické vztahy mezi obcemi, jejich obyvateli a vlastníkem dolů, které se týkají směny a ceny pozemků. Náhrada pozemků souvisí s dokumentaci EIA, neboť v důsledku těžby uhlí dochází k jejímu záboru, znehodnocování podmáčením, postupnému odumírání stromů a vegetace. Neudržováním těchto ploch dochází k silnému zaplevelení těchto pozemků a postupnému nárůstu plevelnatých dřevin, což se projevuje nejvyšším procentem alergických onemocnění zdejších občanů v České republice!
Prováděná rekultivace takto devastovaného zemědělského půdního fondu, není již nikdy rovnocenná a nemůže být nikdy využívána k zemědělským účelům!
Pozemky mají v důsledku těžby uhlí téměř nulovou tržní hodnotu!
V žádném případě nelze souhlasit s výkupem pozemků dle cenové mapy zák.151 Sb, neboť tržní ceny pozemků jsou zcela jinde!
Tyto skutečnosti musí být vyřešeny jako součást dokumentace EIA na vládní úrovni a jako jedna z podmínek další těžby pro povolení OBÚ.
-
Vzhledem ke skutečnosti, že tato dokumentace byla vypracována pro těžbu uhlí v létech 2003 – 2010 s výhledem na ukončení těžby a veškeré vlivy na povrch a tím i na životní prostředí stanoveny empiricky, požadujeme aby bylo prováděno její periodické vyhodnocování orgánem ekologického dohledu a to na základě skutečně změřených poklesů. V případě zjištěných rozdílu vlivů od predikovaných, musí být vypracována nová dokumentace vlivů těžby na životní prostředí s přijetím nápravných a restriktivních opatření vůči důlní společnosti OKD, a. s.
Přehodnocení dokumentace musí být rovněž provedeno při jakékoliv změně dobývacích podmínek (mocnosti slojí, velikosti a vytěžitelnosti jednotlivých porubů a jiných skutečností, nově zjištěných tektonických poruch, geologických podmínek apod.).
Schválení této dokumentace, musí předcházet vyhodnocení předcházející dokumentace EIA pro těžbu uhlí v létech 2000- 2002!
V závěru tohoto stanoviska si musíme nutně položit několik otázek:
A) Po přečtení Dokumentace EIA a jejich závěru musíme nutně konstatovat, zda současným způsobem těžby uhlí zde nejsou silně porušována lidská práva občanů a tím i Ústava České republiky?
B) Nejsou zdejší občané silně diskriminování vůči ostatním občanům tohoto státu a to nejen na svém majetku, životním prostředí, ale především na svém zdraví?
C) Je moudré a prozíravé vyvážet 40 % produkce uhlí - nerostného bohatství státu a tzv. “černého zlata”, zejména když víme, že zásoby uhlí při dnešním objemu těžby nám vydrží na cca max. 25 – 30 let ?
D) Má vůbec nějaký smysl nadále podporovat podnikatelskou aktivitu, která vykazuje čistý roční zisk pouze cca 3000 Kč na pracovníka a to při těžbě nerostného bohatství ve vlastnictví státu, které je navíc neobnovitelné?
E) Bude mít Česká republika v budoucnu dostatek finančních prostředků na rekultivaci devastovaného území po bezohledné těžbě uhlí, když už dnes odhaduje MPO do konce životnosti dolů vydat z kapes daňových poplatníků jen na sociálních a zdravotních nákladech cca 24 miliard korun?!!!
Závěry dokumentace EIA, by mněly mít charakter zákona, aby jejich porušení nebylo jen planým konstatováním skutečností katastrofálního dopadu na životní prostředí a zdejší obyvatele, ale mohlo být posuzováno dle trestního zákona!
Velice nás zaráží skutečnost, že i přes velmi negativní hodnocení v předložené dokumentaci EIA - dopadu těžby uhlí na zdejší životní prostředí a zdravotní stav obyvatel, je v dokumentaci vydáno "doporučení" s dalším pokračováním naprosto devastační těžby!
Toto doporučení se naprosto vymyká logickému chápani člověka druhu homo sapiens!!!
Z výše uvedeného musí být i laikovi zřejmé, že za stávajících podmínek je těžba uhlí ve zdejších podmínkách ztrátová a způsobu ekonomického myšlení naprostým diletanctvím a bezohledností vůči příštím generacím a nemůže obstát ani dnešní argument zaměstnanosti zdejších obyvatel!
Je to pouze práce pro práci, odsouvání dnešních problémů na zítra s vysokým zadlužením budoucnosti!!!
V Karviné dne 12.2.2002
Sdružení občanů FRYGATO – EKO a SOPKA v Karviné